Sylvia Thijssen: rondcirkelen op zoek naar antwoorden

spiraal: land art door Sylvia Thijssen

Sylvia Thijssen nodigt bezoekers uit om rond te cirkelen in haar spiralen.

Voor de expositie van Ploegwerk met het thema ‘Red Dot – U staat hier’ werkt Sylvia Thijssen aan een ‘boerka-tentje’. Ze doelt hiermee niet letterlijk op het islamitische kledingstuk, het is symbolisch bedoeld. “Ik maak mezelf een boerka-tentje”, verklaart ze. Dat maakt nieuwsgierig: welke gedachte zit hierachter?

Beeldende meditatie
Sylvia is graag bereid om het nieuwe werk toe te lichten. “Al een heel jaar ben ik bezig met een (hernieuwd) zelfonderzoek uitgaande van de vraag: waarom sta ik hier? Mijn manier om dit te onderzoeken is door rond te cirkelen. Als kunstenaar maak ik hier een gebaar van; ik teken cirkels en spiralen, ik verzamel ronde voorwerpen die ik in mijn installaties gebruik, ik knip cirkels uit wit papier en plak ze op mijn eigen lijf of op de bomen in het bos.”

“Alsmaar die ronddraaiende, roerende beweging maken, het lijkt wel een mantra, het is een beeldende meditatie op mijn vraag; waarom sta ik hier? Circling Round. Een persoonlijke zoektocht, waarin al snel duidelijk werd dat zoeken veel interessanter is dan het vinden van antwoorden.”

Witte cirkels

Witte cirkels vormen een terugkerend thema in het werk van Sylvia Thijssen.

Spiralen
Inderdaad is de cirkel een terugkerend thema in het werk van Sylvia. De oneindige vorm is het meest aanwezig in de spiralen die ze neerlegt in de openlucht en die ook te zien zullen zijn op de expositie van Ploegwerk. Maar de draaiende, cirkelende, roerende sporen zijn ook zichtbaar in de theekopjes waarin maar geroerd blijft worden. Of in een wit prieeltje vol cirkelende graffiti.

“Ik roer de bezoekers door mijn kunst”, aldus Sylvia. “Ik probeer het oog te laten dwalen, ik tracht gedachten naar onbekende plaatsen te leiden. Rondcirkelen. Waarom sta ik hier? Waarom sta jij hier? Hier staat u. Red Dot. Het staan of toch meer de beweging, het vragende zoeken, het zoekende vragen? Circling Round. Blijf roeren in het t-kopje.”

Boerka-tentje
Het zijn associaties die aan de basis staan van een intrigerend idee: het boerka-tentje. Wat bedoelt Sylvia hiermee? “Ik kleed mijn eigen naakte ik aan met kleine witte cirkels: ‘White do I stand here?’ Ik maak er een foto van en merk enigszins geshockeerd op dat mensen me nogal bloot vinden (in deze tijd? in dit land?). Daardoor vraag ik me af hoe dat zit met kleding, hoe naakt kun je staan in deze wereld? En is het dragen van een boerka het tegenovergestelde? Circling Round.”

“Ik maak mezelf een boerka-tentje om enigszins te kunnen ervaren hoe het voelt om vanuit een donker omhulsel zonder zichtbare identiteit via kleine witte cirkel-gaatjes de wereld in te gluren. Waarom sta ik hier? Dit is mijn aanloop naar de expositie Red Dot van kunstplatform Ploegwerk, waarin in het thema duidelijk stelling genomen wordt: U staat hier. Ik voeg mij in met mijn vragen: ‘Circling Round. White do I stand here?'”

Onderstaand gedicht haakt aan bij de vragen die Sylvia zich stelt. Het is speciaal voor haar gemaakt door de 14-jarige Zaida Amorij.

Gedicht Zaida Amorij

Gedicht van de 14-jarige Zaida Amorij, speciaal gemaakt voor Sylvia.

Het werk van Sylvia Thijssen is van 1 tot en met 22 september te bezichtigen tijdens de expositie van Ploegwerk, ‘Red Dot – U staat hier’, in Bergeijk.

www.sylviathijssen.nl


Plaats een reactie